Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2014

Χαρακτηριστικά δοκιμίου, άρθρου, επιφυλλίδας, πραγματείας, επιστολής, ομιλίας, Γλώσσα Γ' Λυκείου

Χαρακτηριστικά δοκιμίου, άρθρου, επιφυλλίδας, πραγματείας, επιστολής, ομιλίας
ΕΙΔΗ ΔΟΚΙΜΙΩΝ

ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΟ ΔΟΚΙΜΙΟ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΔΟΚΙΜΙΟ


Περιεχόμενο
§  Παρατηρήσεις.
§  Διατυπώσεις.
§  Επισημάνσεις.
§  Προβληματισμοί,
§  Έκφραση των ιδεών του συγγραφέα.
§  Ενασχόληση με ένα μόνο θέμα.
§  Λογικό περιεχόμενο.
§  Αξιόπιστη, ρεαλιστική απεικόνιση της πραγματικότητας.
§  Απαιτούνται γνώσεις και όχι φαντασία.

§  Παρατηρήσεις, προβληματισμοί, ιδέες του συγγραφέα αλλά και εμπειρίες, αισθήσεις, οράματα, προσωπικές συλλήψεις και αισθήματα του συγγραφέα.
§  Βιωματικό περιεχόμενο.
§  Πλασματική απεικόνιση της πραγματικότητας.
§  Υποκειμενισμός.
§  Ενασχόληση με ποικιλία θεμάτων.
Συγγραφέας
§  Κυρίαρχη η γνωστική ιδιότητα, ο γνωστικός οπλισμός.
§  Κυρίαρχη η ιδιότητα του λογοτέχνη, η ευαισθησία, η φαντασία, η υποκειμενικότητα.
Τρόποι πειθούς
§  Επίκληση στη λογική.
§  Επίκληση στο συναίσθημα.
Ύφος
§  Σοβαρό, επίσημο, αυστηρό.
§  Γλαφυρό, άμεσο, οικείο, προσωπικό.


Δομή
§  Αυστηρή, λογική οργάνωση και διευθέτηση των ιδεών.
§  Τριμερής δομή (πρόλογος-κύριο μέρος-επίλογος).
§  Παραγωγική ή επαγωγική συλλογιστική πορεία.
§  Νοηματικές ενότητες.
§  Ύπαρξη συνοχής, συνεκτικότητας, αλληλουχίας.
§  Ελεύθερη πραγμάτευσή του θέματος
§  Περιήγηση στο χώρο των ιδεών.
§  Συνειρμικές μεταβιβάσεις.
§  Απουσία συνοχής.


Σκοπός
§  Διερεύνηση του θέματος.
§  Υπεράσπιση ή ανασκευή μιας θέσης.
§  Πληροφόρηση.
§  Πειθώ.
§  Να διδάξει.
§  Συναισθηματική συμμετοχή του δέκτη.
§  Αφύπνιση της φαντασίας, της ευαισθησίας.
§  Ανάπτυξη προβληματισμού.
§  Τέρψη.




Γλώσσα
§  Δηλωτική-κυριολεκτική.
§  Αφηρημένες λέξεις-ειδικοί όροι.
§  Λόγιες λέξεις.
§  Συνεκτικά μόρια.
§  Χρήση λέξεων-εκφράσεων που:
§  Προσδιορίζουν το ποσοστό αλήθειας (πιθανώς, βεβαίως, ίσως).
§  Φανερώνουν την οπτική γωνία θεώρησης των λεγομένων.
§  Αποκαλύπτουν την πρόθεση αναδιατύπωσης (αναλυτικά, συνοψίζοντας).
§  Χαρακτηριστικά επιστημονικού λόγου (ειδικό λεξιλόγιο).
§  Συνυποδηλωτική-μεταφορική
§  Παρέκκλιση από τη γλωσσική νόρμα. (Υ-Ρ-Α ή Υ-Ρ-Α-Α ή Υ-Ρ-Κ)
§  Προφορικότητα στην έκφραση (χρήση καθημερινών λέξεων-εκφράσεων).
§  Σχήματα λόγου.
§  Χρήση συμβόλων.
§  Εικονοπλαστικός λόγος που λειτουργεί συνειρμικά.
§  Λέξεις-εκφράσεις με συγκινησιακή φόρτιση.
§  Λογοτεχνικότητα-καλαίσθητη διατύπωση.

  
ΔΟΚΙΜΙΟ
ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ
ΑΡΘΡΟ






Περιεχόμενο
§  Επιστημονικό-εγκυκλοπαιδικό θέμα με γενικότερο μονιμότερο ενδιαφέρον.
Θεωρητική προσέγγισή του.
§  Αφόρμηση από γεγονός της επικαιρότητας.
§  Αναγωγή σε παρατηρήσεις, σκέψεις διαχρονικού χαρακτήρα αναφορικά με θέματα επιστημονικά εγκυκλοπαιδικά
§  Γράφεται από ειδικό σε κάποιο θέμα.
§  Προορίζεται να δημοσιευθεί στον τύπο σε ειδική θέση (στο κάτω μέρος της σελίδας των εφημερίδων).
§  Θέμα: γεγονός της επικαιρότητας.
§  Παρουσίασή του με :
§  Αντικειμενικά-πληροφοριακά στοιχεία που το γνωστοποιούν.
§  Υποκειμενικά σχόλια-αξιολογήσεις που το ερμηνεύουν.






Γλώσσα
§  Πλούσια, αισθητικά επεξεργασμένη, λογοτεχνική.
§  Δηλωτική
§  Αναφορική
§  Ειδικό λεξιλόγιο.
§  Λόγιες εκφράσεις.
§  Διάνθιση με λογοτεχνικές εκφράσεις, ανάλογα με το θέμα.
§  Δηλωτική.
§  Αναφορική.
§  Στοιχεία προφορικότητας (α΄ πρόσωπο, μεταφορές) για την προσέγγιση του αναγνώστη.

Ύφος
§  Προσωπικό.
§  Οικείο.
§  Λογοτεχνικό.
§  Επίσημο.
§  Σοβαρό.
§  Αντικειμενικό.
§  Αντικειμενικό.
§  Σοβαρό.


Σκοπός



§  Μετάδοση γνώσεων.
§  Ανάπτυξη προβληματισμού πάνω σε θέματα διαχρονικού ενδιαφέροντος.
§  Τέρψη.
§  Μόρφωση,
§  Καλλιέργεια.
§  Ανάπτυξη προβληματισμού.
§  Πληροφόρηση-ενημέρωση του δέκτη πάνω σε τρέχουσες εξελίξεις.
§  Καθοδήγησή του προς τη διαμόρφωση γνώμης, άποψης.
ΠΡΑΓΜΑΤΕΙΑ


Περιεχόμενο
§  Συστηματική, μεθοδική διερεύνηση, αντικειμενική-απρόσωπη ανάπτυξη ενός ειδικού επιστημονικού θέματος.
§  Παρουσίαση όλων των πτυχών, διείσδυση σε λεπτομέρειες, εξάντληση του θέματος, εξαγωγή τεκμηριωμένων, οριστικών συμπερασμάτων.
Συγγραφέας
§  Επιστήμονας, ειδικός μελετητής.
Τρόποι πειθούς
§  Επίκληση στη λογική και αυθεντία.

Γλώσσα
§  Δηλωτική, λιτή, ακαλόπιστη
§  Επιστημονική ορολογία, ειδικό λεξιλόγιο
§  Ακριβολογία
Ύφος
§  Σοβαρό, επίσημο, απρόσωπο, ψυχρό, αυστηρό, αντικειμενικό, ουδέτερο.
Κοινό-Δέκτης
§  Περιορισμένο, ειδικό κοινό επιστημόνων, μελετητών, επαγγελματιών.
Σκοπός
§  Μετάδοση συγκεκριμένων γνώσεων, μόρφωση του δέκτη.
 ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Εξωτερικές ενδείξεις
§  Χαιρετισμός –Προσφώνηση/αποφώνηση

Περιεχόμενο
§  Ποικίλα θέματα:
§  Γεγονότα της προσωπικής ζωής
§  Ζητήματα σχετιζόμενα με τα ατομικά ενδιαφέροντα

Γλώσσα
§  Καθημερινή, απλή
§  Χρήση α` και β` ρηματικού προσώπου.
Ύφος
§  Άμεσο, οικείο, ελεύθερο, αυθόρμητο, αβίαστο.

Σκοπός
§  Επικοινωνία με τον παραλήπτη:
§  Ενημέρωσή του για τα γεγονότα της προσωπικής του ζωής
§  Εκμυστήρευση στοχασμών/επιθυμιών
 ΟΜΙΛΙΑ


Εξωτερικές ενδείξεις
§  Προσφώνηση-Αποφώνηση
§  Εισαγωγική παράγραφος στην οποία ο ρήτορας αναφέρει το λόγο που τον έκανε ν` ανέβει στο βήμα, περιγράφει την κατάσταση, και διατυπώνει εν συντομία τη θέση του.
Περιεχόμενο
§  Ποικίλα θέματα.


Γλώσσα





Γλώσσα
§  Ανάλογη προς το ακροατήριο
§  Χρήση α` πληθυντικού που δημιουργεί μια οικειότητα ανάμεσα στον ομιλητή και στο κοινό του, με το οποίο μοιράζεται το ενδιαφέρον για το υπό πραγμάτευση θέμα.
§  Χρήση του α` ενικού προσώπου
§  Επιδίωξη της έμφασης, του τονισμού κάποιων σημείων, ώστε να καταστεί η ομιλία πιο ενδιαφέρουσα και να διευκολυνθεί ο ακροατής στην παρακολούθηση με τους εξής τρόπους:
§  Χρήση εκφράσεων επιτονισμού
§  Χρήσης του σχήματος της αντίθεσης
§  Χρήση ερωταπόκρισης
§  Χρήση της επιδοτικής σύνδεσης

Ύφος
§  Ποικίλει ανάλογα με τις επικοινωνιακές περιστάσεις (οικείο, καθημερινό-επίσημο, σοβαρό, αποδεικτικό / πειστικό)


Σκοπός
§  Να μοιραστεί ο ρήτορας το ενδιαφέρον για το υπό πραγμάτεση θέμα
§  Να εκθέσει τις απόψεις του.
§  Να πληροφορήσει.
§  Να προβληματίσει.
§  Να πείσει.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ψωμί

 Ο λόγος σου με χόρτασε και τα ψωμί σου φά’ το. Φάγαμε ψωμί κι αλάτι μαζί.  Φυσικά και είμαστε όλοι ίσοι απέναντι στο νόμο. Απαγορεύεται ...