Τετάρτη 13 Απριλίου 2022

Αντιγόνη μετάφραση 441-507

undefinedΗ Αντιγόνη εμπρός στο νεκρό Πολυνείκη του Νικηφόρου Λύτρα (1865). 100 cm x 157 cm Εθνική Πινακοθήκη, Μουσείο Αλεξάνδου Σούτσου

ΚΡΕΩΝ

Σε σένα σε σένα μιλώ που σκύβεις

κάτω το κεφάλι.

Ομολογείς ή αρνείσαι

ότι τα έκανες αυτά;

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Και ομολογώ ότι τα έκανα

και δεν το αρνούμαι.

ΚΡΕΩΝ

Εσύ μπορείς να πας

όπου θες

απαλλαγμένος

από τη βαριά κατηγορία·

εσύ όμως πες μου

όχι με πολλά λόγια

αλλά σύντομα,

το γνώριζες ότι είχε διακηρυχθεί

να μην κάνει κανείς αυτά;

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Το γνώριζα.

Πώς ήταν δυνατόν (να μην το ξέρω);

Αφού ήταν σε όλους γνωστό.

ΚΡΕΩΝ

Και πώς λοιπόν τόλμησες

να παραβείς αυτούς τους νόμους;

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Γιατί δεν ήταν ο Δίας

που τα είχε διακηρύξει αυτά σε μένα

ούτε η Δίκη που κατοικεί

μαζί με τους θεούς του κάτω κόσμου

όρισε τέτοιους νόμους

στους ανθρώπους,

ούτε νόμιζα

ότι τα δικά σου κηρύγματα

έχουν τόση δύναμη

ώστε να μπορούν τους άγραφους

και απαρασάλευτους νόμους

των θεών

να ξεπεράσουν αν και είσαι θνητός.

γιατί δεν υπάρχουν αυτοί

μόνο σήμερα και χτες

αλλά πάντοτε,

και κανείς δεν ξέρει

πότε πρωτοεμφανίστηκαν.

Εγώ δεν είχα διάθεση

κανενός ανδρός

επειδή φοβήθηκα το φρόνημα

να τιμωρηθώ για αυτούς

μπροστά στους θεούς.

γιατί ήξερα πως θα πεθάνω.

Πώς όχι;

ακόμα και αν εσύ

δεν είχες βγάλει τη διαταγή σου.

Αν όμως πεθάνω

πρόωρα

εγώ το θεωρώ κέρδος.

γιατί όποιος ζει

σε μεγάλη δυστυχία,

όπως εγώ

πως δεν είναι κερδισμένος

αν πεθάνει;

έτσι εμένα καθόλου δεν με νοιάζει

να υποστώ αυτό το θάνατο

αλλά αν ανεχόμουν

ο αδερφός μου

άταφος να μείνει

μετά το θάνατό του,

για εκείνο θα λυπόμουν.

Για αυτά δεν λυπάμαι.

Μα αν σου φαίνομαι τώρα

ότι είμαι ανόητη,

ίσως φαίνομαι ανόητη

από έναν ανόητο.

ΧΟΡΟΣ

Από σκληρό πατέρα

φαίνεται ο σκληρός χαρακτήρας

της κόρης.

Δεν ξέρει

να υποχωρεί στις συμφορές.

 

Β’ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 

Στίχοι 473-507


ΚΡΕΩΝ

Αλλά μάθε

ότι τα πιο σκληρά φρονήματα

συχνά ταπεινώνονται

και το σκληρό σίδηρο

όταν πυρακτωθεί στη φωτιά

και γίνει στέρεο

θα δεις τις πιο πολλές φορές

να σπάζει και να γίνεται κομματάκια.

Και με μικρό χαλινάρι

ξέρω ότι τα άγρια

άλογα δαμάζονται.

Γιατί δεν επιτρέπεται

να περηφανεύεται

όποιος είναι δούλος των άλλων

Αυτή ήξερε τότε

να αυθαδιάζει

όταν παραβίαζε

τους ισχύοντες νόμους.

Και αυτή είναι η δεύτερη αυθάδεια,

αφού έχει κάνει την πράξη

να καυχιέται για αυτή

και να μας χλευάζει

με το κατόρθωμά της.

Αλήθεια τώρα ή εγώ δεν είμαι άντρας

και αυτή είναι άντρας

αν η νίκη της

εξακολουθεί να παραμένει

χωρίς τιμωρία.

Αλλά είτε είναι

κόρη της αδερφής μου

ή η κοντινότερη

από όλους μας

τους συγγενείς

αυτή και η αδερφή της

δεν θα ξεφύγουν

από τον ατιμωτικό θάνατο·

γιατί και εκείνη

εξίσου κατηγορώ

ότι σχεδίασε αυτήν την ταφή.

Φωνάξτε και αυτή·

γιατί μέσα την είδα πριν από λίγο

να κάνει σαν λυσσασμένη

και να μην ελέγχει τα λογικά της.

Γιατί συνηθίζει η ψυχή

αυτών που μηχανεύονται

άσχημες πράξεις στο σκοτάδι

να προδίδεται ως ένοχη

πριν από την πράξη.

Μισώ όμως και αυτόν

που αφού συλληφθεί

την ώρα που κάνει το κακό,

έπειτα θέλει να το ωραιοποιήσει.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Θέλεις τίποτα περισσότερο

από το να με συλλάβεις

και να με θανατώσεις;

ΚΡΕΩΝ

Εγώ τουλάχιστον τίποτα.

Με αυτό τα έχω όλα.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Γιατί λοιπόν αργείς;

Γιατί από τα λόγια σου

τίποτα δεν μου είναι αρεστό

και μακάρι να μην μου αρέσει ποτέ,

έτσι και τα δικά μου λόγια

είναι φυσικό να σου είναι δυσάρεστα.

Και όμως από που θα κέρδιζα

περισσότερη δόξα

παρά αν έθαβα

τον αδερφό μου;

Αυτό όλοι αυτοί ότι είναι αρεστό

θα το ομολογούσαν

αν ο φόβος

δεν τους έκλεινε το στόμα.

Αλλά ο τύραννος

εκτός από τα άλλα πλεονεκτήματα

μπορεί να λέει και να κάνει

ότι θέλει.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πώς ήταν η Αρχαία Αθήνα σε 3D!

Ένα εντυπωσιακό video με τρισδιάστατα γραφικά που αναπαριστά την Αρχαία Αθήνα . Το video, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο συνέδριο New ...